Skupina BigMat Vám s potěšením představuje projekty, které se ucházejí o čtvrtou mezinárodní cenu architektury BigMat.
Slavnostní předávání těchto cen proběhne 22. listopadu 2019 ve francouzském Bordeaux, kde budou vyhlášeni vítězové národních cen, ceny
mládeže a hlavní cena BMIAA 19.
BIGMAT INTERNATIONAL ARCHITECTURE AWARD 2019 má za cíl informovat a ocenit architektonická díla, která výrazným způsobem
přispěla k soudobé architektonické kultuře v České republice, Slovensku, Belgii, Španělsku, Francii, Itálii a Portugalsku. V rámci čtvrtého
ročníku BMIAA odborná porota vybere 7 držitelů národních cen BigMat. Hlavní cena za architekturu BigMat '19 bude dotována částkou
30 000 €, dalších šest národních cen BigMat '19 bude dotováno částkami 5 000 € a zvláštního ocenění se také dočká některý
z mladých architektů, kterého BigMat podpoří dotací 1 500 €.
Porota je tvořena uznávanými odborníky všech zúčastňujících se států, mezi které patří Petr Pelčák za Českou republiku a
Slovensko, Stéphane Beel za Belgii, Philippe Prost za Francii, Paolo Zermani za Itálii,
Fuensanta Nieto za Portugalsko a Španělsko. Porotě předsedá španělský architekt Jesús Aparicio, tajemníkem
ceny BMIAA je Jesús Donaire.
V letošním roce 2019 do finále postoupila dvojice českých staveb
Mateřská škola - Nová Ruda a Startovací rampa pro bikrosovou dráhu, Praha
Mateřská škola - Nová Ruda, Vratislavice nad Nisou
Autoři: Ing. arch. Petr Stolín, Ing. arch. Alena Mičeková
Autoři mateřské školy ve Vratislavi nad Nisou se nechali inspirovat japonským stylem a vytvořili stavbu v minimalistickém duchu,
oproštěnou od nadbytečných předmětů a barev. Celý projekt byl vytvořen s ohledy na potřeby dětí, jejich podvědomou výchovu a vnímání
prostoru. Stejně jako budova, tak i interiér je velice strohý, neagresivní, působí čistě a jednoduše s cílem ponechat dětem fantazii
k využití všech zákoutí a místností, kterými budova disponuje. Školka má dvě třídy, jejichž symetrická křídla nabízejí dvoupatrový
prostor rozdělený do několika zón - zóna pro hru, zpěv, kreslení, zkoumání, cvičení a spaní, avšak žádná z nich není jednoznačně
definována. Obě křídla jsou propojena společnými prostorami šatny, jídelny, toalet a pedagogického zázemí. Veškeré prostory jsou
otevřené, nábytek, který je určen pro výuku a hru je převážně navrhován na míru a je koncipován jako stavebnice s praktickými úložnými
boxy na kolečkách. Židle jsou vybírány s ohledem na zdravé sezení a výškovou přizpůsobivost, pro správné využití a pohodlí každého dítěte.
Celý prostor je materiálově sjednocený monochromatickou podlahou a stěnami z přírodního linolea, které jsou z velké části velkoformátově
zasklené a skýtají průhledy napříč stavbou. To ocení především učitelé, kterým se tím zjednoduší přehled o pohybu dětí po budově.